photo pracujzemnastrzalka_zpsc639fd20.png

czwartek, 19 marca 2015

Domowy chleb z czosnkiem i oregano - gotowy w 1 h!


  Nie jem białego chleba już od wielu lat. Już w sumie zapomniałam, jak smakuje.

Zaczął mi się kojarzyć jako coś mistycznego i nieziemsko dobrego, wyryty w mojej pamięci jako ulubiona zakąska mojego dziadka Henia, który za rarytas uważał kromkę białego pieczywa posmarowaną grubo masłem i posypaną solą. 

Do tego dochodzą opowieści mojej mamy, jak to, jako dziecko, chodząc rano do piekarni niedaleko swojego domu, w drodze powrotnej obgryzała piętki jeszcze świeżego, ciepłego chleba, który nigdy nie smakował lepiej, niż jedzony na mroźnym powietrzu poranka. 

Choć wielokrotnie kusi mnie ze sklepowej półki swoją krągłością i pysznie wyglądającą skórką, zawsze wybieram ten z ziarnami, zdrowszy, pamiętając, że pod tym pięknym wyglądem kryje się sztuczne napowietrzanie.

Jednak domowy chleb- to co innego. Kompletnie inna bajka, bo wszystko masz pod kontrolą TY. 

Niedawno, czując wiosnę w powietrzu, zrobiłam na obiad moje ulubione, zielone pesto i od razu wróciłam myślami do ukochanej knajpki mojej i Marcina w Corralejo - włoskiej Bakery. Tam zawsze podawano nam pesto z kilkoma kromeczkami świeżego, leciutkiego pieczywa i... zapragnęłam, by smak tego obiadu zabrał mnie z powrotem w tamte strony. 

Dlatego zakasałam rękawy i zabrałam się do dzieła. W przeciągu niecałej godziny pięknie wyrośnięty chleb pysznił się na moim blacie, a dom zalewał błogi zapach oregano. 

Marcin nie przejmował się nawet moimi ostrzeżeniami- zjadł kilka kromek od razu po wyciągnięciu z pieca, na szczęście w porę udało mi się go od niego odciągnąć. 

A mama powiedziała, że smak mojego chleba przypomniał jej, jak bardzo lubiła kiedyś biały chleb. 
Cóż, nie ma chyba lepszej recenzji. W końcu każdy powinien od czasu do czasu pozwolić sobie na przyjemności. 

I taką jest właśnie ten chleb.

DOMOWY CHLEB Z CZOSNKIEM I OREGANO




Składniki:

  • 1 i 1/2 szklanki ciepłej wody
  • 1 łyżka miodu
  • 1 i 1/2 łyżeczki soli
  • 1 i 1/2 łyżki drożdży
  • 3 szklanki białej mąki 
  • 1/2 szklanki mąki żytniej (lub dowolnej, możesz też użyć samej białej)
  • 3-4 szczypty czosnku w proszku
  • suszone oregano do posypania po wierzchu


Przygotowanie:

W miseczce połącz drożdże z ciepłą wodą, miodem i solą, odstaw na 10-15 minut w ciepłe miejsce, aż zaczną się pienić.
W międzyczasie wymieszaj mąki z czosnkiem. Do drożdży dodaj trochę mąki i ugniataj. Dodawaj mąkę aż utworzy się ciasto, które nie lepi się do palców. 
Uformuj kształt chleba, jaki chcesz (ja wybrałam podłużny). Przykryj ciasto ręczniczkiem i odstaw na 10-15 minut w ciepłe miejsce. Rozgrzej piekarnik do 220 stopni Celsjusza. Posyp chleb oregano i wstaw do nagrzanego piekarnika, kładąc go na kawałku papieru do pieczenia. Piecz 20-25 minut, aż będzie podpieczony od zewnątrz. 

Smacznego!
Paulina






MOGĄ CI SIĘ SPODOBAĆ:



          


Podobał Ci się post? Coś Cię zainspirowało? Masz pytania? 

Podziel się swoją opinią!

Spraw, że mój dzień będzie piękniejszy!

2 komentarze:

  1. Świetny przepis :) myślę, że go niedługo wypróbuję. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo fajny przepis :) Muszę koniecznie wypróbować ;-)

    OdpowiedzUsuń

Podoba Ci się artykuł? Masz pytania, wątpliwości? Podziel się swoją opinią! Spraw, że mój dzień będzie piękniejszy!